Kun
koululaisena kävin sunnuntain jumalanpalveluksessa, ihmettelin usein sen ehtoollisrukousta.
Se oli pitkä ja käsittämätön. En ymmärtänyt, miksi aina täytyi lukea tuo
monipolvinen rukous, joka tuntui olevan joka pyhä sama. Mielestäni sillä ei
ollut informaatioarvoa eikä sitä myöskään luettu Raamatusta, mikä omassa mielessäni
olisi antanut merkityksen vaikeasti ymmärrettävälle osalle messua.
Vuosia
myöhemmin, kun aloin jälleen käydä messussa säännöllisesti, ehtoollinen alkoi
avautua minulle uudella tavalla. Opin, että ehtoollisrukous on messun vanhimpia
osia, ensimmäisiltä kristillisiltä vuosisadoilta, Raamatun syntyajoilta. Jos
olisin oikeasti keskittynyt kuuntelemaan rukouksen sanoja, olisin oivaltanut,
että siinä kerrataan tiiviissä muodossa uskomme pelastusopillinen ydin. Sen jokasunnuntainen
lukeminen on siis kaikkea muuta kuin turhaa.
Jeesus
asetti ehtoollisen aterioidessaan ystäviensä kanssa. Leipä ja viini olivat
niitä, mitä aterialla tavallisesti syötiin. Meidän kirkossamme ehtoollisella
tavallisesti käytetään erityisesti tähän tarkoitukseen leivottuja leipiä ja
makeaa jälkiruokaviiniä. Se on sääli, koska näin on ehkä hankala nähdä, mitä
ehtoollisella tapahtuu. Ehtoollisleipä
ja –viini ovat nimittäin tavallisia aineita ennen ehtoollista. Uhrivirren
aikana näistä tavallisista aineista kuitenkin erotetaan osa käytettäviksi
erityisessä, pyhässä tarkoituksessa.
Varhaisilta vuosisadoilta periytyvässä ehtoollisrukouksessa liturgin
tehtävässä oleva pappi pyhittää eli konsekroi leivän ja viinin. Rukouksessa on
kaksi vuorolaulua liturgin ja seurakunnan välillä, muutoin se on
kokonaisuudessaan liturgin johtamaa seurakunnan yhteistä puhetta Jumalalle.
Siksi pappi ei katso seurakuntaa edes lukiessaan asetussanoja eli
ehtoollisnarraatiota, josta edesmennyt professori Heikki Kotila toteaa näin
”…Tämä muistaminen ei merkitse vain historiallisten tapahtumien mieleen
palauttamista, vaan sellaista ajan ja paikan rajat ylittävää yhteyttä, jota
voidaan kuvata reaalisena osallisuutena.” Pyhitetyt leipä ja viini eivät enää
ole tavallisia aineita vaan Kristuksen ruumis ja veri. Ne korotetaan
seurakunnan nähtäväksi. Kristus on itse läsnä ehtoollisessa.
Ehtoollisrukouksen johtaminen on papin tehtävä, mutta ehtoollista voivat
jakaa myös tehtävään koulutetut seurakuntalaiset. Viikin kirkossa on kymmenet ovat
halunneet palvella tässä tehtävässä. Ehtoollispöytään ovat tervetulleita
kastetut ja konfirmoidut kristityt. Nykyään myös lapset, jotka ovat saaneet
opetusta ehtoollisen merkityksestä voivat osallistua ehtoolliselle yhdessä
aikuisen kanssa.
Ehtoollinen yhdistää meidät kristityt toisiimme ja antaa voimaa arjen
keskelle. Se vahvistaa uskoamme, lisää toivoamme ja rohkaisee meitä rakkauden
tekoihin kiitokseksi ja kunniaksi Kaikkivaltiaalle.
Outi Lantto
Viikin kirkon pappi
Viikin kirkossa vietetään messua sunnuntaisin klo 10 ja torstaisin klo
17.30.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti