maanantai 9. maaliskuuta 2015

HYVÄNTEKEVÄISYYSVALTIOSTA HYVÄN TEKEMISEEN


Hyvää tarkoittava voi helposti olla haitallista. Rakentava asia voikin hajottaa enemmän kuin koota. ’Humanitaarinen’ ei välttämättä olekaan hyvän tekemistä. Nämä ajatukset ovat nousseet mieleeni viime aikoina virinneestä keskustelusta hyvinvointivaltion muuttumisesta hyväntekeväisyysvaltioksi. Tätä keskustelua on kiihdyttänyt erityisesti vuonna 2017 valmistuva lastensairaalahanke, jonka rahoituksesta noin puolet kerätään kansalaisilta. Lastenlinna rakennettiin 1940-luvulla voimakkaan kansalaisliikkeen siivittämänä. Olemmeko todella samassa tilanteessa kuin Suomessa 40-luvulla? Lapset ovat oiva kohde vedota kansalaisten auttamishaluun, mutta voidaanko näin toimia nyky-Suomessa?

***

Kristityt ovat jo alkuseurakunnan ajoista painineet sen asian kanssa, mitä tarkoittaa olla kristitty. Alkuseurakunnassa kysymys kulminoitui juutalaisen lain noudattamiseen ja ihmisen tekojen merkitykseen hänen pelastumiselleen. Jerusalemissa vaikuttava jaakobilainen kristillisyys, toteuttakaa sana tekoina, ilmentyi tekojen kautta siinä missä Paavali vanhurskauttamisoppinsa mukaisesti puhui Jumalan armosta pelastuksen ainoana toivona. Nämä äärimmäisyyksinä näyttäytyvät eivät kuitenkaan ole äärimmäisyyksiä. Myös Paavali peräänkuuluttaa kirjeissään rakkautta, jonka tulisi johdatella kaikkea tekemäämme. Kristillinen kilvoittelu tapahtuu rakkauden teoissa - ei päiväunissa eikä ainoastaan rukouksessa.  

Etelä-Amerikasta 1960- ja 70 –luvuilla alkunsa saanut vapautuksen teologia on muovannut kristillistä epistemologiaa eli käsitystä tiedosta. Vapautuksen teologia ymmärtää tiedon toimintana. Uutta ymmärrystä todellisuudesta tai uskomme sisällöstä ei ole, jollei se johda muutokseen todellisessa elämässä. Kristittynä eläminen tarkoittaa nykyisyyden muuttamista, osallistumista. El Salvadorissa, jossa asuin vuonna 2001, tämä tarkoitti esimerkiksi sitä, että kirkko järjesti kerran viikossa tiedotustilaisuuden niistä ihmisoikeusrikkomuksista, joita diakonit olivat menneellä viikolla kohdanneet ja todentaneet. Sana muuttui teoiksi. Todellisuus oli ja on kristittyjen työkenttä.

Tämä on käsitykseni kristillisyydestä ja se on johtanut minut Viikin kirkon vapaaehtoiseksi. Viikin kirkolla olemme keränneet materiaalista apua asunnottomille, vähävaraisille lapsiperheille tai tyttölapsille Intiaan. Laitamme yhdessä ruokaa. Kirkon rooli hyväntekeväisyydessä alkaa siitä, missä valtion rahkeet loppuvat. Mutta. Valtion olisi ensin ruokittava kansalaisensa, hoidettava sairaansa, kasvatettava ja koulutettava lapset sekä huolehdittava jokaiselle kansalaiselleen katto pään päälle. Piste. Näistä ei tulisi neuvotella - lastensairaalastakaan. Näitä asioita ei saisi koskaan alistaa hyväntekeväisyydelle. Kuten Erkki Tuomioja on äskettäin blogissaan kirjoittanut, hyväntekeväisyys ei koskaan voi olla vaihtoehto hyvinvointivaltiolle. Vasta ihmisen perustarpeiden jälkeen alkaa hyvän tekeminen. Neulotaan vanhainkodin asukkaille joululahjoiksi villasukkia ja vietetään yhdessä jouluaattoa, kuten meillä Viikin kirkolla.

Katrianna Raunio Halinen





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti