Johannes Kastajan, 3.
adventtisunnuntain raamatullisen keskushenkilön, julistuksen keskiössä oli
taivasten valtakunnan odotus. Johannes eli kuten opetti. Hän vetäytyi Juudean
erämaahan, pukeutui yksinkertaisesti, kannatti askeettista elämäntapaa ja
ankaraa paastoamista ja julisti kanssaihmisilleen katumuksen tarvetta sekä
syntien anteeksiantamista. Omat opetuslapsensa hän ohjasi seuraamaan Jeesusta
ymmärtäessään, että tämä tuli täyttämään sen, mistä Johannes oli puhunut: taivasten
valtakunta oli murtautumassa maailmaan. Jeesuksen myötä Jumalan valtakunta oli
saapunut meidän keskellemme. Profeetoista viimeinen oli täyttänyt tehtävänsä ja
ilmoitusten aika oli ohi.
Oliko kaikki nyt siis hyvin?
Jumalan valtakunta saapui, profeettojen puheet osoittautuivat oikeiksi ja kaikki
ihmisten ongelmat oli ratkaistu? Voisiko Johannes vihdoin huokaista
helpotuksesta, istahtaa aavikon kivelle lepäämään ja katsella rauhassa, kun
uuden päivän aurinko nousisi horisontista? Ei. Johannekselta riistettiin vapaus
ja lopulta hän menetti väkivaltaisesti henkensä. Jeesus ja hänen seuraajansa
otettiin jatkuvasti vastaan vihamielisesti tai heidät torjuttiin täysin. Ihmiskunnan
pelastajan kohtalona oli kärsiä armoton häpeäkuolema. Johannes ja Jeesus kohtasivat
koko toimintansa ajan väkivaltaista vastustusta.
Matteuksen evankeliumissa Jeesus
toteaa: ”Johannes Kastajan päivistä asti taivasten valtakunta on ollut
murtautumassa esiin, ja jotkut yrittävät väkivalloin temmata sen itselleen”
(Mt. 11:12). Alkutekstissä väkivallan ja Jumalan valtakunnan suhde on selvästi
korostuneempi kuin nykyisessä suomennoksessa. Johanneksen hartaasti odottama
taivasten valtakunta, kaikesta suuruudestaan huolimatta, onkin vihan ja
vastarinnan kohteena, pahoinpideltynä ja ihmisten maahan tallaamana. Väkivaltaiset
ihmiset yrittävät jatkuvasti temmata, ryöstää, sen itselleen. Valtakunta, jonka
odotettiin tarkoittavan yksiselitteistä voittoa ja vapautusta, asettuukin sorretun
ja kärsivän asemaan. Jo Johanneksen päivistä asti, kärsimys on ollut niiden
osa, jotka valtakuntaan osallistuvat.
Väkivalloin Jumalan valtakuntaa
itselleen havittelevat ovat vahva kontrasti sille ihmisjoukolle, jolle
valtakunta Jeesuksen mukaan on osoitettu: hengessään köyhille, murheellisille,
niille, jotka toisia armahtavat. Rauhantekijöille, jotka saavat Jumalan lapsen
nimen. Kärsimyksen yhteys valtakunnan ydinolemukseen näkyy myös siinä, miten
Jumalan valtakunta näyttäytyi Jeesuksen toiminnassa: sokeat saivat näkönsä
takaisin, rammat kävelivät, spitaaliset puhdistuivat, kuurot kuulivat, kuolleet
herätettiin eloon ja köyhille julistettiin ilosanomaa. Yhteiskunnan
alistetuimmat astuivat sisään juhlapaikkaan, jonka ovella Johannes oli seisonut
ja ohjannut ihmisiä käymään peremmälle.
Uusin testamentti-kirjassaan Terho
Pursiainen toteaa, että Jumalan valtakunnassa on suurelta osin kyse Jumalan
ihmiskunnasta. Pursiainen ei ajattele, että kyseessä olisi jostain muualta
saapuva toinen todellisuus, tuonpuoleisuus, vaan tulkitsee kyseessä olevan
tuntemamme maailma uudistettuna sellaiseksi kuin sen tulisi olla. Tästä syystä
puhe Jumalan valtakunnasta liittyy kiinteästi siihen, mitä maailmassamme
tapahtuu. Näin joulun kynnyksellä, Jeesuksen syntymäjuhlan lähestyessä, on
meidän syytä kysyä: millaiseen maailmaan Jeesus Nasaretilainen 2000 vuotta
sitten syntyi? Maailmaan, jossa rikkaat ja hyväosaiset nautiskelivat omasta
loistostaan, päivittelivät erinomaisuuttaan ja Johanneksen kaltaiset
oikeudenmukaisuuden julistajat, toisinajattelijat, suljettiin vankilaan ja
tuomittiin kuolemaan. Entä nykyään? Millaiseen maailmaan Jeesus meidän
sydämissämme tänä jouluna syntyy?
Nykymaailmassa ihmisten ja
luomakunnan kokema kärsimys muodostaa meitä kaikkia koskettavan orjuuttavan
järjestelmän, joka kattaa koko tuntemamme maailman. Vähänkään laajemmasta
kuvakulmasta meidänkin länsimainen hyvinvointimme näyttäytyy globaalina
pahoinvointina. Evankeliumin radikaali yhteiskunnallisuus ja sen julistama
vapautusprosessi ovat yhä edelleen ajankohtaisia. Miten Jumalan valtakunta
näyttäytyy meidän elämässämme? Makaako se edelleen pahoinpideltynä, väkivallan
ja ivan kohteena? Osaammeko pysähtyä, katsoa ympärillemme ja osoittaa todellista,
uutta elämää luovaa katumusta? Sen sijaan, että tyytyisimme jakamaan leipää
köyhille, osaammeko kysyä: miksi köyhällä ei ole ruokaa? Miksi meille
kasvatetun ruuan jäljiltä maaperä ei enää tuota satoa? Miksi olemme niin
suurella innolla tuhoamassa ainoaa tuntemaamme kotia kosmoksessa? Miksi me emme
toimi toisin?
Kärsimyksen edessä moni haluaisi
pysyä syrjässä ja valita sivustakatsojan roolin. Kirkon ympäristöpäivillä
ympäristöaktivisti Sini Saarela
totesi, että Suomessa tunnutaan arvostavan puolueettomuutta, eikä ymmärretä,
että tämä samalla tarkoittaa hiljaista hyväksyntää. Jokainen meistä osallistuu
huomisen rakentamiseen, kukin tavallaan. Jokainen tekomme on suhteessa Jumalan
valtakuntaan. Joko kurotamme sitä kohti tai tallomme sitä yhä syvemmälle
maahan. Joko asetamme esteitä ihmisten ja Kristuksen välille tai poistamme
niitä. Joko suhtaudumme kärsimykseen Jeesuksen ja opetuslasten esimerkin
mukaisesti Jumalan toimintakutsuna tai käännämme selkämme ja annamme pahan
toimia. Jumalan valtakunta on Jeesuksen julistuksen ja kohtalon meille avaama
mahdollisuus tunnustaa rikkinäinen ihmisyytemme ja luottaa Kristuksessa myönnettyyn
pelastukseen. Mahdollisuus, jolle voimme avautua ja löytää toisemme ja
Jumalamme. Elää valtakunnassa, jossa suurinta ei olekaan valta, vaan
palveleminen.
- Mikko Kurenlahti, viikkiläinen väkivallan problematiikkaan ja ekoteologiaan erikoistunut teologian opiskelija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti