Olin asunut Viikissä nelisen vuotta, kun kirkko valmistui. Suhteeni
Suomen evankelis-luterilaiseen kirkkoon oli tuohon aikaan hyytävä kuin Viikin
yli puhaltava pohjoistuuli pahimmillaan. Silti seurasin kirkon vähittäistä
nousemista maisemaan etäisen kiinnostuneena kun lagottonarttuni kanssa teimme
pitkiä lenkkejä Latokartanon poluilla.
Kovin tarkkaan en osannut pistää merkille, milloin kirkko avasi
ovensa. Ei minulla ollut sinne mitään asiaa. Kaupassa käydessä ihailin kyllä kirkon
paanuisia kylkiä, jotka vaihtoivat väriä sään, vuorokauden ja vuodenajan
mukaan. Ehkä pistin merkille myös ensimmäiset harmaat säikeet käsittelemättömän
puun vaaleassa pinnassa, mutta sisään en katsonut, en. En millään iljennyt ohi
kulkiessa ruveta kurkkimaan kapoisista ikkunoista.
Tuli sitten päivä, jona kirkko pysäytti minut ja koirani. Se
tapahtui etäisyyden päästä, kuljimme jossain kirkon eteläpuolisilla aukioilla.
Oli sateista ja harmaata, paanut olivat jo saaneet useamman vuoden patinan
pintaansa ja tummuivat sateessa lähes mustiksi. Silloin sen näin: Viikin kirkko
kohoaa maisemasta kuin jättiläiskokoinen avattu kirja. Itse asiassa, kun
tarkemmin katsoo, rakennus kaikkineen muistuttaa kahta kirjaa, isoa ja vähän
pienempää. Pienempi opus seisoo ikään kuin ison kainalossa.
Olen aina ympäröinyt itseni kirjoilla. Kirjoilta olen
tottunut saamaan iloa, lohdutusta, innoitusta ja ajatuksia. Muun muassa. Kirjat
ovat onnistuneet taittamaan pois pahimman terän elämän tarjoamista riesoista,
ja toisaalta ne ovat myös opettaneet katsomaan maailmaa ja itseäni tarkemmin
kuin ehkä muuten olisin koskaan oppinut. Siksi tuntui omituiselta kulkea
sitkeästi ohi kahdesta maisemaan juurtuneesta kirjasta. Kuin haaskaisi jotain.
Vuodet kuluivat. Edelleenkään en tiennyt, miltä kirkko
näyttää sisältä. Edelleen kuljin kirkon ohi. Karsauteni kirkkoinstituutiota
kohtaan oli kuitenkin kulunut pois ja tunsin itseni ainoastaan hiukan hölmöksi,
kun en ollut tutustunut viikkiläisten yhteiseen tilaan ja sen tarjoomuksiin. Ujostuttikin.
Kun viimein sain ähkimiseni ähkittyä, tilanne oli helposti korjattu: ei
tarvittu kuin puhelinsoitto, ja kahvit Outi-papin kanssa tuli sovittua.
Kun kymmenen vuotta rakennuksen valmistumisen jälkeen vedin ensi
kertaa auki kirkon kieltämättä hyvin raskaan oven, en voinut kuin ihastua
arkkitehtuuriltaan valoisaan, avaraan ja kotoisan lämpimään tilaan. Sain kuulla
arkkitehtien ajatuksista ja taivasta kohti kurottavista puista. Näen nekin,
mutta kaikkein vahvimmin Viikin kirkko edelleen näyttäytyy minulle avattuna kirjana.
Eteläpuolen puut ovat kasvaneet, urheiluhäkkien verkkoaita peittää osansa ja
taloja on noussut lisää vaikeuttaen hahmottamista, mutta siellä se seisoo
tukevasti tuulessa. Kävin katsomassa eilen viimeksi vaikken enää edes asu
Viikissä.
Yhtenä päivänä kirkko sulautuu maiseman harmauteen, toisena
sateen piiskaama tumma rakennusmassa hallitsee ympäristöään ja kolmantena
vaalean puun valo loistaa soihdun lailla patinan läpi. Suosittelen tsekkaamaan,
sisältä myös. Ja jos ei kirja avaudu yhdeltä kantilta, kannattaa vaihtaa asemaa
ja tarkastella toisesta kulmasta.
Marjo Heiskanen, kirjailija
Aiemmin pianistina työskennellyt kirjoittaja asui pitkään Viikissä. Hänen viimeisin teoksensa musiikkiromaani Mustat koskettimet ilmestyi syksyllä 2017.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti